ابزار و لوازم

کاربرد لوله مانیسمان

کاربرد لوله مانیسمان

از مهمترین فرآیندهایی که در اطراف ما دائما در حال انجام هستند، می توان به پروژه های لوله کشی اشاره کرد. در لوله کشی مهمترین تجهیزاتی که به کار برده می شوند، لوله ها هستند. لوله ها در انواع متفاوتی طراحی و ساخته شده اند که به یکی از انواع آن ها، یعنی لوله های مانیسمان می توان اشاره کرد. پس در ادامه بهتر است که با کاربرد لوله مانیسمان آشنا شوید و بدانید که اصلا وجود این لوله ها در صنایع به چه دردی می خورند.

لوله بدون درز چیست؟

لوله ها در انواع متفاوتی طراحی و ساخته شده اند که یکی از انواع آن ها، لوله مانیسمان می باشد. در واقع لوله مانیسمان همان لوله بدون درز است که نخستین بار توسط برادران مانیسمان اختراع شد و علت این نامگذاری هم به تاریخچه آن باز می گردد. این لوله در میان انواع لوله های بازار، از کارایی بیشتری برخوردار است و اهمیت زیادی دارد. بهتر است بدانید که این دسته از لوله ها دارای روش ساخت متفاوت و ویژه ای می باشند و در صنایع حساس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله به صورت یک دست و بدون درز ساخته می شود و هیچ نوع جوشکاری در ساخت آن به کار برده نشده است.

همانطور که می دانید، لوله های درزدار، از انواع لوله هایی هستند که به روش جوشکاری به کار برده می شوند. به این ترتیب این لوله ها می توانند پاسخ گوی نیاز صنایع زیادی باشند. ولی در جهت مخالف آن ها، لوله های مانیسمان نیز ایفای نقش می کنند. این لوله ها بیشتر در بخش های فشار بالای صنعت به کار برده می شوند و در برابر فشار و تنش های قوی از مقاومت بالایی بهره مند می باشد. همچنین می توانند به راحتی خودشان را با شرایط آب و هوایی سخت مطابقت دهند و طول عمر بالایی داشته باشند. این لوله ها در صنایعی به کار برده می شوند که لوله های درزدار قادر به پاسخگویی به آن ها نیستند.

روش ساخت این لوله ها

همانطور که ذکر شد، لوله های مانیسمان دارای روش ساخت ویژه و حساسی هستند که این روش ساخت به صورت سه مرحله ای انجام می گیرد. پس می توان مراحل ساخت این لوله را به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  1. سنبه کاری چرخشی
  2. ریخته گری به وسیله نیروی گریز از مرکز
  3. ریخته گری پاششی

هر یک از روش های زیر دارای روش ساخت مخصوص به خود هستند که به صورت جداگانه باعث تکمیل فرآیند ساخت لوله مانیسمان می شوند. به صورت کلی می توان مراحل تولید این لوله را به صورت برش، حرارت دهی، لخ پرس، النگیتور، شلیک سنبه، تاب گیری، جدا کردن سنبه، کروی سازی، کشش، سرد شدن، آزمایش، پولیش کاری، بسته بندی تقسیم بندی کرد.

کاربرد لوله مانیسمان

کاربرد لوله مانیسمان

کاربرد این محصول

لوله مانیسمان یا بدون درز که برگرفته از نام نخستین تولید کننده این لوله می باشد، از مقاومت بالایی برخوردار است که باعث می شود به کارایی گسترده ای دست پیدا کند. این لوله ها دارای استحکام زیادی هستند که باعث می شود در برابر نیروهای خارجی مقاوم باشند. لوله های بدون درز در صنایعی به کار برده می شوند که نحوه اتصال در آن ها سخت و دشوار باشد. بنابراین این لوله ها از مقاومت زیادی بهره مند هستند که این مقاومت باعث می شود تا در زمان اتصال هیچ آسیبی نبینند. از جمله مهمترین کاربردهای این لوله می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  • آبرسانی صنعتی و آبرسانی برای کشاورزی
  • عایق کردن کابل های فشار قوی برق و سایر کاربردهای آن در نیروگاه های تولید انرژی
  • مبدل های حرارتی و گرمایی
  • خط های استخراج و انتقال نفت و گاز
  • صنایع پالایشگاهی و شرکت های پتروشیمی
  • خطوط هیدرولیک
  • صنایع غذایی و دارویی
  • سازه های فولادی

انواع لوله های مانیسمان

لوله های بدون درز با توجه به کاربرد لوله مانیسمان در صنایع، در انواع متفاوتی طراحی و ساخته شده است که می توان انواع این لوله را به صورت موارد ذکر شده در زیر تقسیم بندی کرد:

  • لوله مانیسمان رده 20 که در حدود 2 تا 6 میلی متر است و سایزی حدود 1 تا 12 اینچ دارد. وزن این لوله نیز تا حدود 300 کیلوگرم متغیر خواهد بود.
  • لوله مانیسمان رده 40 که دارای سایز 1 تا 12 اینچ و ضخامت 2 تا 10 میلی متر می باشد. وزن این لوله معمولا 500 کیلوگرم است.
  • لوله مانیسمان رده 60 که تقاضا معمولا برای کار کردن با آن کم است. این لوله دارای قطر 8 تا 24 اینچ می باشد و وزن آن ها نیز براساس قطر آن متفاوت است.
  • لوله مانیسمان رده 80 که دارای 3 تا 9 میلی متر و وزن 9 تا 150 کیلوگرم می باشد و این رده از لوله مانیسمان از نظر سایز دارای تنوع می باشد.
  • لوله مانیسمان رده 120 که حدود 700 کیلوگرم وزن دارد و سایز و ابعاد آن می تواند با توجه به نیاز مشتری متفاوت باشد.
  • لوله مانیسمان رده 160 که در انواع وزن های بسیار بالا به بازار عرضه می شوند و باعث می شود تا این لوله در صنایع بسیار زیاد و خاصی به کار برده شود.

قمیت لوله مانیسمان

لوله های بدون درز یا مانیسمان را می توانید در انواع سایزها، ابعاد و قطرها و اندازه ها برای صنایع خود تهیه و تولید کنید. به این ترتیب قیمت هر لوله با توجه به مشخصاتی که دارد، متفاوت است و نمی توان قیمت دقیقی برای آن ها ذکر نمود. بنابراین هر زمانی که نیاز دارید این لوله را برای صنایع خود تهیه کنید، بهتر است که ابتدا به برندهای شناخته شده مراجعه کنید تا بتوانید بهترین لوله را در کیفیت عالی و قیمت ارزنده تهیه کنید. با تماس با کارشناسان ما می توانید از به روزترین لیست قیمت لوله مانیسمان اطلاع کسب کنید.

کلام آخر

کاربرد لوله مانیسمان بسیار گسترده است و تنها به موارد ذکر شده محدود نمی شود. بنابراین می توانید این لوله را در اندازه های متفاوت برای صنایع خود تهیه و خریداری کنید. بهتر است برای تهیه بهترین نوع لوله مانیسمان به نمایندگی های مطرح مراجعه کنید و در زمان خرید با کارشناسان مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =