ابزار و لوازم

بهترین اتصالات جوشی

بهترین اتصالات جوشی

یکی از مهمترین تجهیزاتی که در سیستم لوله کشی به کار برده می شوند و نقش مهمی را در انتقال سیال مختلف، گاز، نفت و .. به عهده دارند، انواع اتصالات می باشند که در تنوع گسترده ای طراحی و ساخته شده اند. نمونه بارزی از اتصالات پر مصرف می توان به انواع اتصالات جوشی اشاره کرد که دارای انواع متفاوتی می باشد که با کیفیت های درجه یک روانه بازار شده اند. بهتر است که برای این سیستم بهترین اتصالات جوشی تهیه و خریداری شود.

اتصالات جوشی چیست؟

زمانی که قرار است بدانیم که بهترین اتصالات جوشی چه اتصالاتی هستند و چه کارایی دارند، در کل باید در ابتدا به این موضوع بپردازیم که اصلا اتصالات چیست و چه نقشی را در صنایع ما بازی می کنند. در وهله اول بهتر است بدانید که اتصالات تجهیزات مهمی هستند که در انواع متریال های گوناگون برای انتقال دادن سیالاتی اعم از آب، گاز، میعانات نفتی، روغن و …. به کار برده می شوند. همچنین به نوعی دیگر، زمانی که سیستم لوله کشی برای انجام این فرآیندها مشغول به کار می شود، به تغییرات مهمی نیازمند است که اعمال کردن این تغییرات تنها به وسیله اتصالات امکان پذیر است.

لوله ها معمولا در خطوط انتقال به تغییراتی اعم از انشعاب گیری، مسدود شدن، تغییر جهت، تغییر فرم و … نیاز دارند که این کار به وسیله اتصالات صورت خواهد گرفت. در این حیطه در سیستم لوله کشی از انواع اتصالات استفاده می شود که یکی از آن ها همانطور که ذکر شد، اتصالات جوشی می باشد. اتصالات جوشی همانطور که از نام آن پیداست، زمانی که بخواهند به کار برده شوند، به انواع مختلف اتصالات مجاور خود جوش می خورند. بنابراین نوع جوش خوردگی به متریال اتصالات، لوله و یا پایپینگ وابسته است. به این صورت اتصالات و لوله ها با ذوب کردن محل تماس به یکدیگر جوش خورده و متصل می شوند.

جوش خوردن

پس در نتیجه صفحه داغ که حاوی المنت است، بین دو سطح تماس قرار داده شده و بعد از ذوب شدن لبه های کار، بیرون کشیده می شود و به این صورت دو قطعه به هم جوش می خورند و محکم می شوند. البته همانطور که ذکر شد، روش جوش خوردن به نوع متریال اتصالات وابسته است. برای نمونه زمانی که قصد داریم اتصالات و لوله های پلی اتیلن را به یکدیگر جوش دهیم، برای آن ها به هیچ ماده واسطه ای نیاز نخواهد بود. بنابراین ذوب شدن لبه کار و فشردن دو لبه به یکدیگر، به راحتی باعث ترکیب شدن آن ها شده و به یکدیگر وصل می شوند.

بهترین انواع اتصالات جوشی

یکی از متداول ترین و بهترین انواع اتصالات که بسیار به کار برده می شوند، اتصالات جوشی می باشد که باید برای تهیه آن ها، به سراغ بهترین اتصالات جوشی بروید. این دسته از انواع اتصالات به کمک جوشکاری به لوله متصل می شوند و در موارد مهمی استفاده خواهند شد. بنابراین بهتر است که با انواع این اتصالات آشنا شوید:

اتصالات جوشی مانیسمان

اتصالات بدون درز هستند که برای انواع لوله های مانیسمان به کار برده می شوند. این اتصالات از تحمل بسیار بالایی برخوردار هستند و هر چه ضخامت آن ها بیشتر باشد، در نتیجه مقاومت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این دسته از اتصالات در انواع تبدیل مانیسمان جوشی، زانو مانیسمان جوشی، سر دنده مانیسمان جوشی، سه راه مانیسمان جوشی، کپ مانیسمان جوشی و … طراحی و تولید شده اند.

بهترین اتصالات جوشی

اتصالات جوشی درزدار

اتصالات جوشی درزدار، طراحی کاملا برعکس اتصالات مانیسمان دارند. در تولید این اتصالات، ورق به اندازه های مورد نیاز برش خورده و دو لبه لوله به یکدیگر جوش می خورند. به  این صورت به آن اتصالات درز جوش و یا درزدار گفته می شود. از این تجهیزات در لوله کشی گاز روکار، شبکه آبرسانی موتور خانه و فن کویل و شبکه آبرسانی کشاورزی استفاده گسترده می شود. از انواع آن می توان به زانو درزدار جوشی، سه راهی گاز درزدار، تبدیل درزدار، سر دنده درزدار و .. اشاره کرد.

مزایای استفاده از انواع اتصالات

زمانی که برای مصارف و صنایع لوله کش خود به سراغ بهترین اتصالات جوشی می روید، بهتر است بدانید که از این اتصالات نسبت به سایر اتصالات دیگر از مزایای زیادی بهره مند هستند که می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  • اتصالات جوشی می توانند اتصالی قوی و مقاوم در بین لوله و اتصالات برقرار کنند. به این صورت اگر به درستی نصب و اجرا شوند، هیچ گونه نشتی نخواهند داشت.
  • این دسته از اتصالات، قادر هستند تا افت و اغتشاش جریان را به حداقل برسانند. چرا که سطح اتصال بین لوله و اتصال جوشی سطحی یکنواخت می باشد.
  • این دسته از اتصالات به سرویس های دوره ای کوتاه مدت نیازی ندارند.
  • متریال کمتری در ساخت آن ها استفاده می شود و نسبت به سایر اتصالات ارزان تر هستند.
  • اتصالات جوشی از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، ساییدگی، خوردگی و زنگ زدگی بهره مند است.
  • این دسته از اتصالات، دارای نصب آسان و راحتی بودن و در آن ها از مرغوب ترین متریال استفاده شده است.
  • ایمنی در آن ها بیشتر است و هزینه کمتری در استفاده از آن ها وجود دارد.

کاربرد اتصالات جوشی

اگر بهترین اتصالات جوشی را برای صنایع خود تهیه کرده اید، پس می دانید که این دسته از اتصالات بسیار پرکاربرد هستند و در صنایع زیادی نقش آفرینی می کنند. به این ترتیب بهتر است بدانید که اتصالات جوشی در صنعت ساختمان سازی، سیستم های آتش نشانی، صنایع مرتبط به انرژی، صنایع غذایی و آشامیدنی، صنایع دارویی، بیولوژی، صنایع تولید کاغذ و خمیر کاغذ، صنایع تولید پلاستیک و مواد ساختمانی و …. به کار برده می شوند و استفاده گسترده ای دارند.

کلام آخر

در زمان خرید انواع اتصالات جوشی، بهتر است که به ابعاد و قطر آن ها، متریال ساخت این اتصالات، کارایی و نوع آن ها توجه ویژه داشته باشید تا بتوانید بهترین انواع اتصالات جوشی را برای صنایع خود تهیه و خریداری کنید. بهتر است برای خرید این تجهیزات به برندهای مطرح و شناخته شده مراجعه کنید تا بتوانید در مقابل کیفیت ایده آل، قیمت ارزنده ای را پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 8 =