ابزار و لوازم

انواع لرزه گیر

انواع لرزه گیر

انواع لرزه گیر

انواع لرزه گیر از جمله مهم ترین تجهیزاتی می باشند که در صنعت لوله کشی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. لرزه گیر ها دارای انواع مختلف می باشند و وظیفه ی اصلی هر یک از آن ها محکم نگه داشتن شیرآلات و اتصالات صنعتی مربوط به آن ها است.
در واقع باید اینطور بگوییم که لرزه گیر ها برای مهار کردن ارتعاش ها و لرزش ها کاربرد دارند. قطعاتی مثل پمپ، چیلر، برج های خنک کننده و… همواره دارای چرخش های متمادی می باشند. این چرخش باعث ایجاد ارتعاش و لرزش در دستگاه ها می شوند. اگر از لرزه گیر استفاده کنید این لرزش و ارتعاش به صورت کامل مهار خواهد شد.
اما اگر این لرزش و ارتعاش مهار نشود می‌تواند باعث کاهش طول عمر دستگاه شود و باعث آسیب به اجزای موتورخانه از جمله لوله ها، اتصالات و شیرآلات صنعتی خواهد شد و در این شرایط متوجه می‌ شوید که لزوم استفاده از لرزه گیر چقدر اهمیت دارد.

انواع لرزه گیر

معرفی انواعِ مختلف لرزه گیر:

لرز گیر ها به دو بخش فلزی و غیر فلزی تقسیم می شوند. لرزه گیر های غیر فلزی با نام لرزه گیر لاستیکی نیز شناخته می شوند و لرزه گیر های فلزی نیز با نام لرزه گیر آکاردئونی شناخته می شوند.
لرزه گیر های لاستیکی برای مهار کردن لرزش و ارتعاش در دو جهت عمودی و افقی استفاده می شوند. که دارای دسته بندی های مختلفی هستند و این دسته بندی ها بر اساس دما و فشار سیال تنظیم می شوند. بیشترین دمایی که یک لرزه گیر لاستیکی می تواند تحمل کند ۹۰ درجه ی سانتی گراد می باشد و بیشترین فشاری که این لرزه‌گیر قابلیت تحمل آن را دارد فشاری برابر با ۱۶ بار است.
لرزه گیر های آکاردئونی از جمله لرزه گیر هایی هستند که انقباض و انبساطی تغییرات دما و فشار سیال به وجود می‌ آید را کنترل می کنند. این لرزه گیر ها از لحاظ اتصال دارای سه بخش مختلف هستند که شامل لرزه گیر دنده ای، لرزه گیر جوشی و لرزه گیر فلنج دار می باشد. هر یک از این سه دسته در رده ی انواع لرزه گیر آکاردئونی قرار می گیرند. علاوه بر این لحظه گیر های آکاردئونی دارای دو نوع مهار دار و بدون مهار نیز می باشند.

کاربرد لرزه گیر در صنایع به چه شکل می باشد؟

انواع لرزه گیر در مشاغل و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و به طور کل جزو وسایل کاربردی و بسیار مهم به شمار می آیند. صنایعی که به وفور از انواع لرزه گیر استفاده می کنند، عبارتند از:

  • صنایع شیمیایی
  • صنایع دریایی
  • صنایع تاسیساتی
  • صنایع فولاد
  • صنایع نفت
  • صنایع گاز
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع آب و فاضلاب

نقش لرزه گیر برای مهار اثرات ناشی از تغییرات دما:

همان طور که گفتیم یکی از مهم ترین کاربرد هایی که انواع لرزه گیر از خود ارائه می‌ دهند مهار اثرات ناشی از تغییرات دما می باشد. وقتی که لوله ها در اثر تغییرات دمایی، دچار انقباض و انبساط می‌ شوند، لرزه گیر ها می‌توانند ارتعاش های به وجود آمده را برطرف کنند و از آسیب به خطوط لوله جلوگیری می‌ کنند.
لرزه گیرها انواع زیادی دارند و کاربرد گسترده ای را ارائه می دهند. یکی از مهم‌ ترین کاربرد های آن ها همین موضوع می باشد. اگر شما از یک لرزه گیر در جای مناسب آن استفاده کنید و استفاده ای مناسب از آن داشته باشید مطمئن باشید که نتیجه ای بسیار خوب نیز حاصل می شود.

انواع لرزه گیر

نحوه ی اتصال لرزه گیر چگونه است؟

نحوه ی اتصال در لرزه گیر لاستیکی از لرزه گیر آکاردئونی کاملا متفاوت می باشد. معمولاً برای لرزه گیرهای لاستیکی برای این که به راحتی متصل شوند از فلنج استفاده می‌ کنند. اما لرزه گیر های آکاردئونی به شکل دنده ای، جوشی و فلنجی می باشند و هر یک هم با روش خاص خود متصل می شوند. اگر شما یک لرزه گیر را با روش فلنجی متصل کنید بهتر خواهد بود زیرا برای تعمیر و نگهداری می توانید به راحتی لرزه گیر را از خط خارج کنید و لرزه گیر جدید را جایگزین کنید.

در واقع موضوعی که روی نحوه ی اتصال لرزه گیر اثر می گذارد، نوع لرزه گیر شما می باشد. زیرا همه ی لرزه گیر ها روش اتصال یکسانی ندارند.

اتصال جوشی لرزه گیر های آکاردئونی به چه شکلی است؟

همان طور که گفتیم لرزه گیر آکاردئونی نوعی از لرزه گیر ها است که از لحاظ نوع اتصال، دارای زیر مجموعه می باشد. لرزه گیر های آکاردئونی جوشی نوعی دیگر از اتصال لرزه گیر آکاردئونی به شمار می‌ آیند که با روش جوش به لوله ی فلزی متصل می شوند. اتصال جوشی به صورت دائمی انجام خواهد شد. این اتصال نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد و برای اینکه بخواهید این اتصال را باز کنید باید لوله ی فلزی را ببرید و هیچ راهی جز این نخواهید داشت.
لرزه‌ گیر های آکاردئونی جوشی به صورت مهاردار و بدون مهار وجود دارند و هر یک از آن ها کاربردی خاص از خود ارائه می دهند. و برای مصارف خاصی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

سخن پایانی:

اگر قصد خرید انواع لرزه گیر را برای شغل و صنعتی که در آن مشغول هستید، دارید و نمی دانید که این خرید را از کدام سایت یا فروشگاه انجام دهید، باید بگوییم که سایت اتصالات آنلاین یکی از بهترین سایت ها برای انجام این خرید به شمار می‌ آید. زیرا ما همواره انواع لرزه گیر ها را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای شما عرضه کرده ایم تا بتوانید خرید خود را در این زمینه با کیفیت بسیار بالا و قیمتی مناسب انجام دهید.
واقعیتی که در رابطه با محصولات موجود شده در سایت اتصالات آنلاین وجود دارد این است که تمامی این محصولات با مناسب ترین قیمت و کاملا مقرون به صرفه عرضه می‌ شوند. تا همه ی افراد بتوانند خریدی متناسب با نیازهای خود را بر اساس بودجه ای که دارند داشته باشند.
شما می توانید انواع لرزه گیر ها را با کیفیت اورجینال و بسیار بالا و در عین حال با قیمتی مناسب از سایت معتبر اتصالات آنلاین خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =