ابزار و لوازم

اتصالات دنده ای چینی

اتصالات دنده ای چینی

اتصالات دنده ای چینی از آن دسته اتصالاتی می باشند که در سیستم ها و منازل مسکونی و در ساختمان ها استفاده خواهند شد و کارایی خیلی زیاد و بسیار مهم در صنایع پایپینگ ایفا خواهند کرد همان گونه که از اسم آنها معلوم است این نوع اتصالات به وسیله کشور چین ساخته می شوند ممکن است نام کشور چین یادآور محصولات خیلی نامرغوب برای ما بوده است ولی در اصل این طور نمی باشد و همه این اتصالات دنده ای که به وسیله کشور چین ساخته شده اند دارای کیفیت بسیار بالایی هستند کشور ما هم جز یکی از خریدارن بسیار مهم آنها به حساب می آید .

اتصالات دنده ای چینی در دو مدل سیاه و گالوانیزه تولید خواهند شد اتصالات سیاه همان طور که از شکل ظاهری آنها معلوم است به طور معمول در تاسیسات و لوله کشی های توکار استفاده خواهند شد و اکثرا در سیستم فاضلاب کارایی خواهند داشت زیرا ضد زنگ نبوده اند و در مقابل رطوبت دچار زنگ زدگی خواهند شد و جلوه ای زیبا ندارند و ضد خوردگی و پوسیدگی هم نمی باشند ولی انواع گالوانیزه مجهز به روکش گالوانیزه می باشند که در مقابل رطوبت و خوردگی به طور کامل مقاوم و ضد ضربه هستند اصلا دچار صدمه نخواهند شد و به همین خاطر برای داشتن جلوه ای زیبا برای اتصالات روکار به کار برده می شوند .

کاربرد محصولات اتصالات دنده ای چینی

یکی از مارک های اتصالات دنده ای گالوانیزه ، اتصالات دنده ای چینی هستند که در مقابل سایر برندها از قیمت کمتری برخوردار هستند این اتصالات بیشتر از 50 سال است که در بازار اتصالات ایران وجود دارند و به فروش می رسند و تولید کشور چین هستند و رنگ ظاهری آنها سفید بوده و جهت اتصال لوله گالوانیزه استفاده خواهند شد ؟

در صنایعی که احتیاج به استقامت بالا بوده است از اتصالات چینی استفاده خواهند کرد مانند پتروشیمی ، گاز ، نفت و… می باشد البته این اتصالات چینی از انواع گوناگونی برخوردار هستند که مانند زانو گالوانیزه چینی ، سه راهی گالوانیزه چینی ، تبدیل گالوانیزه چینی ، مغزی گالوانیزه چینی ، روپیچ  توپیچ گالوانیزه چینی ، مهره ماسوره گالوانیزه چینی و … هستند .

کاربردهای اتصالات دنده ای چینی عبارتند از :

  • سیستم های مخابراتی
  • خطوط کشاورزی
  • خوط آبرسانی
  • سیستم تصفیه خانه
  • استفاده در سازه های فلزی

مزایای اتصالات دنده ای چینی

  • طول عمر زیاد
  • مقاوم در مقابل فشار
  • ضریب انبساط طولی کم
  • مقاوم در مقابل آتش و نفوذ هوا به بدنه لوله
  • قیمت کم و مقرون به صرف

موارد بالا از مزایای این اتصالات چینی می باشد که در صنایع بسیار کاربرد دارند .

انواع اتصالات گالوانیزه

اتصالات جوشی : این مدل از اتصالات به لوله های پایپینگی وصل می شوند و به وسیله جوشکاری به هم متصل خواهند که جوشکاری اتصالات گالوانیزه خود به دو دسته جوشکاری تقسیم خواهند شد .

دنده ای : این نوع از اتصالات به وسیله دنده های موجود در لوله و اتصالات به هم وصل خواهند شد ولی عیب بزرگ این اتصالات محدودیت اندازه آنها می باشد که دارای سایز 4 تا 5 اینچ بوده اند .

فلنج دار : این اتصالات هم در لوله های گالوانیزه خیلی رایج می باشند. به شکل دنده ای یا جوشی به سر لوله ها وصل شده اند. و به وسیله پیچ و مهره به لوله دیگر وصل می شود و از جنس آلیاژ چدن می باشند .

ویژگی کلی لوله های گالوانیزه شامل موارد زیر می باشد :

ضریب هیزم این لوله ها بر اساس اینچ خواهد بود .

طول لوله های گالوانیزه شش متر بوده است .

اتصالات آن قفل ، کمربند و بوشن می باشد .

این لوله ها توسط دنده پیچی به هم متصل شده و از طریق مواد خوب آب بندی خواهند شد .

این لوله ها را به طور کلی به دو دسته عمده می توان تقسیم نمود .

روش ساخت اتصالات دنده ای چینی

روش ساخت اتصالات دنده ای چینی به این شکل می باشد که اول فولاد نرم را به شکل درزدار و یا بدون درز خواهند ساخت.  آن را درون فلز روی مذاب می گذارند که بدون هیچ نوع ناخالصی می باشد. بعد آن را از مواد مذاب بیرون آورده و سرد می نمایند. تا مواد به درستی به مواد بچسبد. بعد از اینکه از پوشش کامل فلز روی بر روی فولاد مطمئن شدید. اتصالات را رزوه نموده و آماده استفاده خواهند کرد. عملیات گالوانیزه کردن به این علت صورت می گیرد که طول عمر اتصالات بالا رود و تا مدت های زیادی به خوردگی و پوسیدگی دچار نگردد. به همین علت مقاومت زیاد این کالا در صنایع مواد شیمیایی و نفت و گاز ، لوله کشی و برق های فشار قوی مصرف های خیلی زیادی خواهد داشت .

اتصالات گالوانیزه به دو شیوه سرد و گرم و به رنگ سفید و مشکی تولید خواهند شد و این موضوع هم سبب به وجود آمدن تفاوت قیمت اتصالات دنده ای چینی شده است این کالاها از نوع گالوانیزه سفید می باشند شیوه گالوانیزه گرم اکثرا برای اتصالات دکل های برق کارایی دارنذ و شیوه گالوانیزه سرد جهت اتصالات کوچک مانند پیچ و مهره و لوله های آب جهت بالا رفتن مقاومت آنها استفاده خواهد شد این شیوه گالوانیزه کردن بیشترین کاربرد را دارد .

در نتیجه ؛

اتصالات دنده ای چینی بیشتر از نیم قرن می باشد که در بازار ایران خرید و فروش خواهد شد. به علت مرغوبیت و محکم بودن زیاد در صنعت های مختلفی به کار برده می شود. این کالا در صنعت پتروشیمی ، سیستم های تصفیه خانه ، سیستم های مخابراتی ، سازه های فلزی ، سیستم های گلخانه ای و … استفاده خواهد شد .

بنابراین :

  • قیمت و هزینه نصب و خرید اتصالات دنده ای چینی مناسب می باشد .
  • طول عمر زیادی دارا است .
  • جهت کنترل و بازبینی احتیاج به هیچ وسیله اضافی نخواهد داشت و فقط به وسیله چشمی قابل کنترل می باشد .
  • در مقابل فشار مقاومت خیلی زیادی دارد .
  • هزینه تعمیر و نگه داری آن ارزان می باشد .
  • در مقابل ضربه مقاومت مناسبی از خود نشان خواهد داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =